Tartut ründab korralikkuse mainstream (13.3.2008)
Genialistide Klubi peab oma vanast ja viletsast asukohast lahkuma, et teha ruumi mänguasjamuuseumi korralikule teatrimajale.
Luuletajate ja
kunstnike ja näitlejate kohvik Viinahavva pidi ennast sulgema, et see korralikel
kunstimuuseumi töötajatel ei segaks tööd teha.
Omale uue paiga
leidnud luuletajad, näitekirjanikud ja kunstnikud peavad lahkuma ka raamatukogus
olnud kohvikust Vaikne Nurgake, sest nad ei olnud seal küllalt vaiksed, ja
edaspidi on kohvik mõeldud ilmselt vaid korralikele raamatukogu
külastajatele.
Kaarsillale püsti
pandud voodiinstallatsioon koristati sealt kibekiiresti ära, et see ei riivaks
korralike linnakodanike silma.
Piisab mõnel noorel
kunstnikuhakatisel mõne kaubamaja aknale vähegi provokatiivsem teos üles panna,
kui see kiiresti maha võetakse, sest see häirib korralikke kaubamaja
kliente.
Karvaste kohvik
Zavood tahetakse kinni panna, sest see häirib samas majas oleva
üliõpilaskorporatsiooni korralikku elu. Mis siis, et mõni sile korporant läheb
esimese kevadpäikesega küll rõdule ning peesitab seal linnarahva silma all
sülearvuti ja vahutava õllekruusiga.
Härrased, mis
toimub?
Kas see pole mitte
poliitilise korrektsuse ja korralikkuse meinstriimi rünnak, mille alla Tartu on
äkki sattunud.
Vana vabameelsuse
kants, kus on eksperimenteeritud teatris ja ajalehes, kus noored ja vanad
kunstnikud ei pea olema kainelt kaalutlevad, vaid võivad teha ka vallatusi.
Vallatusi, mis ka paljudele näha on, sest linn on selleks piisavalt väike, et
miski peituda saaks.
Kants, kus kohvik või
pubi – mis nime see ka ajastule vääriliselt ei kannaks – on alati olnud
kultuuripurske koht, vähemalt enne, kui internet ja sealsed võimalused meid
kõiki peast segi pöörama on hakanud. Kants, kus ükski koht pole nii püha, et
sinna vaba mõte ära ei mahuks, olgu siis raekoja ees ümber purskkaevu või
raekoja taga ümber Pirogovi.
Kas see kants hakkab
äkki vankuma? Või on need näited lihtsalt juhuslikult ritta sattunud
mullistused, mis tekitavad küsimärke, kuid ei pane veel lõppu hüüumärki. Et oli
kord Tartu, mida me nautisime ja mis meid aeg-ajalt šokeeris!
Või on see kõik
nagunii juba pöördumatu möödanik, sest sellist elu, nagu kirjeldab Mart Kivastik
oma Tartu kultuuri- ja kunstielu ainelistes näidendites, ei ole enam (isegi
Kivastik ise ei suuda ilmselt tolle elu vaimustavale tasemele tõusta).
KoKoKo-d ei ole,
Humalat ka mitte, Werner ja ülikooli vana kohvik pole enam ammu need, Volga on
vaid nimi minevikust. Ja kui Pirogovi platsil jätkub selline lausjõmistamine
nagu sel kevadel, pannakse ühel hetkel kinni seegi piknikuplats.
Kunstnikud ja noored
kunstnikuhakatised on nagunii kas Supilinnas või Karlovas ja jõuavad kesklinna
harva. Annaks taevas, et genialistidki kesklinna jääks ning Kaarsilda Kivisilla
vastu ei vahetataks. Jääb vähemalt kaar alles. Aga kas needki suudavad
korralikkuse meinstriimile enam vastu panna.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar