Hullud naised (16.9.2011)
Panin selle pealkirja juba siis mõttes ära, kui lugesin eelmisel aastal kahe naise, Rael Arteli ja Kaisa Eiche manifesti Tartu kunstikuu ülevõtmisest. Lühidalt ja ehk utreeritultki võiks selle kokku võtta umbes nii: kõik see, mis on kunstikuu sildi all varem siin linnas tehtud, on omade vahel nokitsemine, kuid meie tahame «sabast kinni saada rahvusvahelise kaasaegse kunstiskeene tegemistel».
Hullud naised,
mõtlesin. Öelda, et kõik varasem on – pehmelt öeldes – olnud nagu olnud, nüüd
alles tuleme meie ja teeme...
Rael Artel (vasakul) ja Kaisa Eiche. Sille Annuki foto |
Sinnani oli kohaliku
kunstikuu korraldamine käinud justkui graafiku alusel mööda Tartu
kunstiinstitutsioone. Mõnikord tehti seda huvitavamalt, mõnikord igavamalt, kuid
väga erilist tähelepanu väljaspool kunstiinstitutsioone see kuu kahjuks ei
pälvinud. Oli lihtsalt üks üritus kümnete teiste samasuguste kõrval. Linn ei
erutunud, võiks veidike paatoslikult väita.
Mõtlesin juba siis,
aga ei söandanud välja öelda: ürituste vähesuse üle me siin Tartus küll väga
kurta ei saa, niisugune festival aga tõuseks teistest üritustest esile ning
saaks põnev ja räägitav olla ainult siis, kui suudaksime Tartusse tuua mõne
maailmanime.
Justkui seda
tõestavalt tegi ja teeb üks teine festival Tartus, kirjandusfestival Prima
Vista. Nende 2009. aasta festivali tõmbenumber oli maailmamees Umberto Eco,
2010. aastal Venemaa kirjanik Dmitri Bõkov, 2011. aastal aga vene keeles
kirjutav Iisraeli päritolu kirjanik Dina Rubina ja Inglismaa punkpoeet John
Cooper Clarke.
Kindlasti ei
tähenda see, et piisab ühe maailmanime kohalesaamisest ning kõik on
sellega tehtud ja muule enam nii väga auru kulutama ei peagi. Kindlasti mitte.
Küll aga teeb just maailmanimi tavapärase ürituse erilisemaks, huvitavamaks ja
kindlasti ka räägitavamaks, mis ei ole sugugi vähetähtis.
Ehk nagu võis välja
lugeda Rael Arteli ja Kaisa Eiche aastatagusest mõtteedendusest: oma naba
imetlemine on küll vahva ja eneserahulolu pakkuv, kuid see ei tõsta meid
iseendast kõrgemale.
Just sellelaadse
soovi – tõusta iseendast kõrgemale – puudumine, tundub mulle, on pahatihti
saanud meile saatuslikuks ning pannud Tartule külge provintsi igavese sildi.
Provints oleme ja selleks jääme nagunii, aga miks mitte aeg-ajalt sellesse
uskujaid ja uppujaid ehmatada.
Sedasama eelmist
lõiku võiks soovitada lugeda ka näiteks nendel korvpallihuvilistel, kes iga
hooaja alguses, keskel ja lõpus lõppematult kurdavad, miks küll on vaja meil
siia osta välismaa mängijaid. Omadega oleks ju omasem. Kodusem.
Ainult sel ühel
põhjusel: välismaa mängijad aitavad meil tõusta endast kõrgemale, kuhu me ilma
nendeta ei küüni. Mina ei ole küll rahul, et Tartu korvpallimeeskond – aga tema
asemele võib kirjutada julgelt ka mõne teise kultuuriinstitutsiooni – rahuldub
võitudega Kohila või Rapla või isegi Liepaja meeskonna üle ning lihtsalt loobub
vabatahtlikult enda mõõtmisest Euroopa tasemega.
Eelmisel
aastal Rael Artel ja Kaisa Eiche lubasid, sel aastal on nad jõudnud
teoni: Tartusse on toodud maailmanime Marina Abramovići loomingu näitus. Nagu
aga ajaleht kirjutas, Abramović ise Tartusse siiski ei jõua.
Kahju, nii jääb
vähemalt pool erilisusest ikkagi kätte saamata. Ajaleheinfo järgi olevat ta väga
hõivatud oma suure näituse ettevalmistusega Moskvas, pealegi on meie linna ja
muu maailma vahel nigel lennuühendus.
Näete, kõik on
omavahel seotud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar