See rong on läinud? (27.1.2011)
Võib-olla
ütleski Läti sideministeeriumi kommunikatsioonispetsialist detsembris
ühes Vene portaalis lapsesuuga välja selle, mis ongi tõde: Rail Baltica marsruut
on kokku lepitud ning see kulgeb Tallinnast Riia poole läbi Pärnu. Seega Tartust
mööda.
Muidugi hakkas meie
majandusministeeriumi nõunik kohe vastu vaidlema. «Keegi on tõenäoliselt
millestki valesti aru saanud või on tegemist info pahatahtliku moonutamisega,»
väitis nõunik Rasmus Ruuda jaanuari keskel.
Ometigi tunnistas ka
tema mõned trükiread allpool, et kokku on lepitud – lugege: kokku on lepitud! –
ka selles, et otsida võimalusi tulevikus kitsamõõtmelise Euroopa raudtee
ehitamiseks läbi Pärnu. Selle marsruudi kohta tehakse tasuvusanalüüs, mis
kuuldavasti peaks valmis olema selle aasta aprilliks. «Aga sellest variandist
räägime võibolla 10 või 20 aasta perspektiivis,» lisas nõunik.
Nii. Paistab,
et tegelikult räägivad Läti spetsialist ja Eesti nõunik ühte ja
sedasama, kuigi Eesti nõunik püüab meile ikka veel mitu kärbest pähe ajada.
Räägivad sellest, et
kui tulevikus – aga tulevik 20 aasta pärast on nii suure projekti puhul ju ikka
väga lähedal – hakkavad sõitma kiired rongid Tallinnast või koguni Helsingist
Varssavisse või koguni Berliini, siis selle rongi tarvis tehakse uus raudtee
Tallinnast Pärnu poole. Kuni seda tõelist Euroopaga ühendavat Rail Balticat aga
kavandatakse, seni püütakse midagi käima panna ka mööda vana teed, seega
Tallinnast Tartu kaudu Riia poole.
Kristjan Teedema foto |
Nende kahe raudtee
vahe on ka selles, et praegust renoveeritakse laiarööpmelisena, mis tähendab ju
seda, et Leedu-Poola piiril käiks ikkagi rongirataste vahetus. Küll peaks see
tänapäevaste vahenditega käima palju vähema vaevaga kui Vene ajal, selgitas
Eesti nõunik mõni aeg tagasi.
Uus raudtee, nii nagu
nõunik ka otsesõnu nüüd tunnistas, tuleks läbi Pärnu juba kitsamõõtmelisena, mis
oleks ju igati normaalne ja loogiline. Kui me oleme üks Euroopa Liit, siis oleks
üsna naljakas, kui kusagil Liidu keskel rongil äkki rattaid peaks vahetama.
Nii on tulevik – aga
tulevikul on teadagi alati väike küsimärk juures – meile, tartlastele, ikkagi
see, et siit saab korralike ja ehk ka üsna nobedate rongidega küll sõita Riiga
või Tallinna, kuid Kesk-Euroopasse minemiseks on see tegelikult ettevedu
tõelisele Rail Baltica rongile, mis läheb Tallinnast Riiga läbi Pärnu ja mille
peale meie saame hüpata näiteks Riias.
Arusaadavuse huvides
võiks neid Tartu ponnistusi põhja ja lõuna suunas edaspidi nimetada näiteks Rail
Livoniaks, mis oleks siis suure Rail Baltica väiksem haruosa.
Ajaloost on
teada, et kui suured kauba- või liikumisteed ühest linnast mööda
hakkavad minema, saab see linn parajalt kannatada.
Kas ei peaks nüüd
Tartu linnapea oma valitsuses istuvate parteiliidrite juurde tõttama ja otse
küsima: kas tõesti on liisk langenud ja edaspidi läheb Rail Baltica Tartust
mööda?
Seda enam peaks
tõttama, sest linna arengustrateegias «Tartu 2030» – täpselt 20 aasta kaugusel!
– on kirjas, et selleks ajaks on Rail Baltica välja ehitatud ja (Tartu)
reisiliiklus toimib üleeuroopalises süsteemis.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar