Aukartus linna ees (24.10.2013)
Minust
oleks võinud saada Tartu linnapea. Mitte et ma ise selleks midagi teinud
oleks või et ma seda kohta väärinuks, lihtsalt olud olid sellised.
1989.
aasta kohalikel valimistel oli teistest selgelt edukam Rahvarinde ja roheliste
liit. Kui need kaks poliitilist jõudu oleksid endi hulgast leidnud linnapeakandidaadi,
oleks ta kindlasti ka valituks osutunud.
Ettepanek
tehti mulle. Ma keeldusin.
Ilma
et ma nüüd palju aastaid hiljem kõike toona juhtunut lahti hakkaks seletama,
oli keeldumisel vähemalt kaks põhjust. Ma nägin oma paremat rolli mujal ning
andsin endale ka selgelt aru, et ma ei saaks linna juhtimisega hästi hakkama.
Aukartus selle ameti ees oli piisavalt suur. Muuseas, on tänini. Niisama
ametikohale proovima minna – annab jumal ameti, annab ka oskused – ei olnud
minu mõte, selle asemel olin kolm aastat kõvasti poliitikat teinud
linnavolikogu liige.
Tookordses
poliitilises olukorras ei saanud Rahvarinne loomulikult mind käskida
linnapeakandidaadi staatust vastu võtta. Ei saanud eriti ka pealetükkivalt
veenda, nii jäigi see teema üheks väikeseks ja varjatud hetkeks Tartu
poliitikas ning minu elus.
Nüüd
on olukord hoopis teine. Kohalikku poliitikat teevad ammu erakonnad.
Võrreldes toonaste poliitiliste liikumistega on erakonnad selge struktuuri ja
hierarhiaga, mis annab ka võimaluse jagada käske ja korraldusi. Vanu aegu
tuletavad vaid natuke meelde nüüd Tartus ellu ärganud valimisliidud, kus on
veel naiivset kambatunnet ja loodetavasti ka otsustamise vabadust.
See
kõik on olnud vägagi normaalne areng.
Rahvarinde
ning roheliste poiste ja tüdrukute ühendus pidigi lavalt lahkuma ning andma
teatepulga üle erakondadele, kes on saanud järjest täiskasvanumaks. Kohalikku
poliitikat peavadki vedama erakonnad – vähemalt suurtes linnades nagu Tartu –,
valimisliidud on pigem anomaalne areng, mis näitab, et erakonnad ei ole siin
linnas oma tööga päris korralikult hakkama saanud.
Aga
olgu need poliitilised jõud siin kohapeal erakonnad või valimisliidud või
kodanikeühendused või kes iganes, olgu neil kindlam või lõdvem organisatsioon
või elukorraldus, ühest peaksid nad minu arvates lähtuma kõik. See on ...
aukartus linna ees.
Kas
sa oled ikka valmis ja väärt osalema kohalikus poliitikas, kas sa oled ikka
valmis ja väärt asuma linnavalitsuse liikmeks? Mida tihedamini kohalikud
poliitikud niisuguseid küsimusi endalt küsiksid, seda rohkem oleks neil
aukartust linnaelu juhtimise ees. Seda rohkem mõtleksid nad asju läbi, enne kui
asuvad midagi ütlema või tegema. Enne, kui hüppavad lavale, hakkavad juhtima
või lasevad ennast nimetada esinumbriteks või linnapeakandidaatideks.
Loomulikult
on valimised need, mis kujukalt näitavad, kas endalt ikka küsitakse. Või kas
küsitakse enesekriitiliselt ja ausalt.
Valimistele
tuleb välja ärimees, kes viimasel ajal on kuulsaks saanud oma äriprobleemide ja
lausa pankrottidega, kuid nüüd lubab ta hakata lausa linnapeaks. Oma
valimisbukletis hüüab ta tartlastele: mul on kogemusi, ma saan hakkama! Kus on
siin aukartus linna ees?
Samas
erakonnas kandideeriv teine ärimees kirjutab oma valimislipikul lubaduse, et
kui viie aastaga pole linnaametnik saanud vähemalt osakonnajuhatajaks, siis
lõpeb tema tööleping automaatselt ja rohkem ta omavalitsuse ametikohtadele
kandideerida ei saaks.
Kui
ei loeks seda must valgel, mõtleks, et oled valesti kuulnud. Mida küll mõtleb
selle lause peale linnavalitsuse ametnik, kelle töö on väga vajalik ja kes on
oma tööga pikalt hästi hakkama saanud? Et kui ülespoole ei tõuse, siis ma
polegi korralik töötaja – paremal juhul kehitab ametnik õlgu, halvemal ütleb,
et see poliitikasse pürgija on lihtsalt rumal. Linna ees see poliitikasse
püüdleja küll aukartust ei tunne.
Või
veel üks poliitik, aga teisest erakonnast, kes lubab Tartu linna lonkavad
lennuühendused maailmaga korda ajada sellega, et ostab ise lennuki ...
Tammsaarel oli selline mees nagu Köögertal, kes ka millegi ees aukartust ei
tundnud. Ei ole see Köögertal raamatusse jäänud ühtigi!
Üks
linnapeaks kandideerija saadab toimetusse arvamusartikli ning alustab seda
lõiguga: «Sõidan ma ühel heal päeval Jakobi mäest üles. (Kes ei tea: tegu on
munakivisillutisega, kitsa, aga kahesuunalise tänavaga.) Minu ees rühib, hambad
ristis, üles mäkke jalgrattur, vastu aga tulevad pea katkematu voona autod. Ma
ei söandanud temast tükk aega mööda sõita: mis siis, kui mõni tänavakivi loksub
või on teistest kõrgem ja mees koperdab selle otsa? Tolle ratturi teekond
tundus kõike muud kui turvaline.»
See
ei ole kogemata artiklisse sattunud lohakusviga, see on linnapildi kirjeldus,
millest suuresti lähtub kogu artikkel.
Meeleolukas
mälupilt, kui sellel poleks ühte viga: Jakobi mägi pole enam ammu
munakivisillutisega ... Kas tõesti, küsib hiljem ka linnapeakandidaat ise,
kes väidetavalt ise pidevalt Tartu ja Tallinna vahet sõites sellest mäest üles
ja alla sõidab. Küll sõidukiga. Kas niisuguses infoväljas, et mitte öelda
infonäljas elades ikka saab kandideerida linnapeaks? Kui aukartust linna ees
pole, siis ilmselt saab.
Aga
aitab neist näidetest, valimiste ajal lähevad ka muidu tasakaalukad ja targad
inimesed natuke peast segi.
Mis
aga kosta selle peale, kui veel pärast valimisi eilseski lehes ütleb üks
valituks osutunud riigikogu liige, et tema tuleb Tartu kohalikku poliitikasse
vaid siis, kui saab abilinnapeaks.
Kuidas
saab üks poliitik olla nii suureline? Vastus oleks ilmselt sama: kui aukartust
linna ees pole, siis ilmselt saab.
Või
asjale teistmoodi vaadates. Kui erakond soovib, veenab, käsib ... siis saab.
Peab. Ja siit algab selle loo teine osa.
See
osa räägib sellest, et äkki on meil siin Tartus poliitikat liiga palju.
Kohe ülemäära palju ühe linna valitsemiseks, mille peamine ülesanne on ju
linnana hästi hakkama saada, linlaste elu hästi korraldada, linlasi teenindada
ning linna korras hoida ja arendada.
Veel
praeguse linnavõimu koalitsioonilepingus on punkt «Tööjaotus linna juhtimisel
ja esindamisel» ning seal all alapunktid: Reformierakond täidab loodavas
linnavalitsuses linnapea koha ning kahe abilinnapea kohad ning linnavolikogu
aseesimehe koha; Isamaa ja Res Publica Liit täidab linnavolikogu esimehe koha
ja loodavas linnavalitsuses kaks abilinnapea kohta.
Loomulikult
pole selles midagi uut ega enneolematut, selline punkt on olnud ka varasemates
koalitsioonilepingutes. Minu küsimus on: kas selline punkt ikka peab
koalitsioonlepingus olema? Kas sellist punkti üldse peaks linnavalitsuse
juhtimisega seoses olema?
Minu
ettepanek on: ei pea.
Praegu
mängime siin Tartuski vapralt järele suurt poliitikat (nii-öelda
parlamendipoliitikat), kus on seadusandlik võim ja täidesaatev võim, kus
ministrikohad valitsuses on poliitilised ning neid komplekteerivad erakonnad
vastavalt kokkuleppele. Kohalikus poliitikas ei peaks seda järele tegema,
kohalik elu peaks olema palju poliitikavabam.
Poliitika
tegemise koht on Tartu linnavolikogu ja seal võiks seda poliitikat – linna
arendamise poliitikat – olla nii, et veri ninast väljas. Piltlikult öeldes
muidugi.
Kindlasti
jagaks valimiste järel võimukoalitsiooni moodustanud erakonnad ära volikogu
esimehe ja aseesimehe, ka volikogu komisjonide esimeeste jne kohad. Nii on
olnud ja las nii jääda.
Aga
sealt edasi – või allapoole, kuidas vaadata – võiks põhimõtteid muuta. Kui
linnapea oleks ka edasi poliitiline figuur ja tema valiks ametisse volikogu,
siis abilinnapeade ametisse kutsumine võiks olla linnapea ülesanne, kohustus,
õnn ja rõõm ... (Muidugi ma arvan, et ka linnavalitsuse juht võiks tulevikus
pigem olla apoliitiline tegevjuht kui poliitiline figuur, kuid las olla üks
samm korraga.)
Volikogu
valitud linnapea juhib meeskonda (linnavalitsust) ning tema võiks siis ka oma
meeskonna ise luua, võttes abilinnapea kohtadele nii erakondade liikmeid kui ka
mitteliikmeid. Neid, keda tema tahab ning õigeks ja linnale kasulikuks peab,
mitte neid, keda võimuliidu moodustanud erakonnad nendele kohtadele suunavad.
Nii
laieneksid oluliselt valikuvõimalused, nii oleks võimalik moodustada tegusamat
linnavalitsust, nii ei satuks abilinnapeadeks juhuslikke parteilasi, nii ...
suureneks linnapea vastutus ja sellega koos ka aukartus linna ees.
Põhjus,
miks niiviisi asju muuta, on ju selgemast selgem – erakondade pingid on Tartus
häbiväärselt lühikesed, et linnavalitsusse jätkuks liikmeid, kes seal tõesti
hästi hakkama saaksid.
Põhjus
niiviisi linnajuhtimist muuta tuleneb ka sellest, et Tartus on olnud näiteks
juhtumeid, kui mõne valdkonna abilinnapea kohale oleks tegelikult hea
spetsialist olemas, kuid ta kuulub «valesse» erakonda ning just see abilinnapea
koht kuulub koalitsioonilepingu järgi hoopis teisele erakonnale.
Loll
lugu: hea spetsialist ja talle paslik koht ei saa omavahel kokku, sest
parteiline mõtlemine on üle linnale mõtlemisest.
Tartul
oli veel mõni aeg tagasi väga hea rahanduse abilinnapea ning ei olnud tema süü,
et koalitsioon lõhki läks. Nagu ei olnud ka tema ega linnagi süü, et suured
parteibossid Tallinnas tolle rahanduse abilinnapea kodupartei hoopistükkis
põhja lasksid.
Seeläbi
aga kannatas Tartu linn, sest hea abilinnapea asemele pandi uue võimulepinguga
sellel kohal kogemusteta noormees. Kui linnapead ei hoiaks käsist ja jalust
parteiline mõtteviis ja koalitsioonilepingu punkt linnavalitsuse kohtade
parteilisest jagamisest, saanuks linnapea ehk oma peaga ja julgemalt mõelda
ning linn oleks säilitanud väga hea abilinnapea.
See
pole ainus näide. On sellinegi, kus abilinnapea kohale asumise üle ei olnud
ühel teisel parteilasel aega tundigi mõelda – nii on abilinnapea ise rääkinud
–, sest parteile oli tähtis see koht kiiresti täita. See, et abilinnapeaks
kutsutu polnud varem selle konkreetse valdkonnaga, mida ta juhtima pidi
hakkama, kordagi tõsiselt kokku puutunud, ei tulnud tolle tunni aja jooksul muidugi
kõne allagi.
Kõigest
sellest, mille võib kokku võtta kunagise Tartu linnapea ootamatult kõlanud
sõnadega «Saan ameti, saan ka oskused», vabaneks siis, kui linnavalitsus poleks
enam automaatselt poliitiline ega erakondade vahel jagatav, vaid (poliitilise)
linnapea koostatud meeskond. Kuulugu sinna kes tahes tubli tegija, erakondlane
või mitte.
Seega
esimene pluss oleks: linnavalitsuse valik ja seeläbi kompetentsus
suureneks. Usun, et Tartu-suguses linnas on piisavalt korraliku hariduse ja
mänedžerioskustega inimesi, kes võiksid mõnda linnavaldkonda abilinnapeadena
juhtida. Paraku ei pääse nad praegu löögile, sest eelduseks on erakonda
kuulumine. Seda aga paljud ei taha.
Teiseks
plussiks oleks, et sedakaudu suureneks volikogu roll linna poliitika väljatöötamisel.
Kurdame
ju praegu kõik justkui ühendkooris, et linnavolikogust on saanud vaid
kummitempel linnavalitsuse käes. Siis jääks poliitikaajamine aga volikogu
pärusmaale ning kui ta ka siis oma rolli täita ei suuda, jääb tal vaid
iseennast ja oma valitud liikmeid süüdistada. Kui volikogu saab nii poliitikas
jälle tõsisemaks tegijaks, äkki hakkab siis ka mõni poliitik Tallinnast hindama
seda väärilisema kohana ega näe ennast Tartu heaks tegutsemas vaid abilinnapea
ametis.
Muidugi
on sellel asjal veel üks aga. Võibolla isegi peamine.
Ka
linnapeakandidaat ise peab sellele ametile mõeldes, sinna kandideerides ning
ametit vastu võttes mõtlema eelkõige linnale endas, mitte endale linnas.
Kui
nii mõeldaks, siis ei tuleks mõnel kandideerijal Tartu linn meelde ainult nelja
aasta tagant valimiste eel; siis saaks mõni ehk aru, et Tartu linnapeaks ei saa
kandideerida keskharidusega või et oma äriprobleeme ei saa olematuks unustada
linnapea ametitoolile kippudes; siis ehk teeks mõni endale enne kandideerimist
paremini selgeks, mida see linn ikkagi endast kujutab. Ja siis ei unustaks
keegi neist ära seda, et selles ametis ollakse linlaste jaoks, mitte vastupidi.
Nii,
ja ainult nii näitaksid linna juhtimise peale mõtlevad inimesed, et neil on
aukartus selle linna ees.
Mis
siis aga juhtuks uutes oludes? Kui Tartu linnavalitsusse ei kuuluks enam
automaatselt erakondade liikmed. Mis siis juhtuks, kui linnapea saaks ise omale
meeskonna koostada? Mis siis juhtuks, kui Tartu leiaks endale hoopistükkis
mitteparteilasest linnapea? Mis juhtuks, kui ...
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar